Veelgestelde vragen
Mijn auto
Hoe werkt het met mijn schadevrije jaren na beƫindiging?
De opgebouwde schadevrije jaren kunt u gebruiken om korting te krijgen op een nieuwe autoverzekering. De schadevrije jaren worden opgenomen in een centraal systeem (Roy Data) dat toegankelijk is voor verzekeraars. Een andere verzekeraar kan de door u opgebouwde schadevrije jaren uit dit systeem 'halen' en gebruiken voor de nieuwe autoverzekering.
Wat is een vrijwaringsbewijs en waarvoor dient het?
Een vrijwaringsbewijs ontvangt u als u uw auto op naam van de volgende eigenaar laat zetten. Alleen met dit bewijs kunt u aantonen dat de auto niet meer op uw naam staat.
Ik heb mijn auto verkocht. Wat nu?
U dient de verkoop zo snel mogelijk door te geven via 'Mijn verzekeringen'.
Ga dan naar het overzicht met uw lopende verzekeringen. Klik op 'wijzigen' achter de juiste verzekering en volg de instructies.
Als u een andere auto gekocht heeft kunt u de nieuwe gegevens gelijk doorgeven.
U ontvangt van ons een bevestiging dat de verkochte auto niet meer bij ons verzekerd is.
Wat gebeurt er na een schade? Heeft dit invloed op mijn bonus/maluskorting?
Heeft u een schade die wij hebben betaald en die niet verhaald kan worden op een ander? Dan leest u in de bonus/malustabel in de aanvullende voorwaarden naar welke trede u gaat. U vindt op uw polisblad wat uw huidige trede is. Uw polis is terug te vinden in het archief van Gegevens relatie. Hier kunt u de polis inzien en printen.
U kunt uw schade ook zelf betalen. Dat mag u doen tot 12 maanden nadat u door ons bent geïnformeerd over de schadeafwikkeling. Wij herstellen dan uw trede als die gewijzigd was.
Ik ga een andere auto kopen? Wat nu?
U kunt heel gemakkelijk de premie berekenen op onze website en de verzekering op elk gewenst moment afsluiten als u het kenteken en de meldcode weet. De verzekering kan dan ingaan op de dag dat u uw nieuwe auto gaat halen.
Hoe kan ik mijn ruitschade laten herstellen?
Uw ruit laten repareren of vervangen is eenvoudig:
- bel (0182) 544 777
- raadpleeg www.goudse.nl/autoruitschade voor aangesloten bedrijven.
Mijn auto is gestolen. Wat nu?
Doe hiervan onmiddellijk aangifte bij de politie. Meldt de diefstal vervolgens direct bij de Stichting VbV, telefoonnummer +31 (55) 741 00 01, of meldt de diefstal via www.stichtingvbv.nl. Stuur vervolgens het proces-verbaal van aangifte en het Europees schadeformulier naar uw verzekeringsadviseur.
Wat moet ik doen bij schade?
Vul altijd een Europees schadeformulier in en stuur het naar uw verzekeringsadviseur. Hoe sneller hoe beter! Als u directe hulp nodig heeft omdat uw auto niet meer verder kan rijden, belt u De Goudse Alarmcentrale Verkeer +31 (70) 314 56 70, dag en nacht bereikbaar (zie uw groene kaart).
Ik heb mijn auto bij jullie verzekerd. Krijg ik korting als ik ook de auto van mijn partner bij jullie verzeker?
Onder de volgende voorwaarden mag de korting van de reeds verzekerde auto of motor toegepast worden op de te verzekeren auto (zakelijk/particulier), motor of bestelauto.
De korting voor deze autoverzekering wordt gebaseerd op de korting (op basis van werkelijke aantal schadevrije jaren, dus geen commerciele treden) van de al bij De Goudse lopende auto- of motorverzekering. Hieronder zijn de voorwaarden opgenomen op basis waarvan de extra korting verleend wordt:
- de motor, personenauto of bestelauto wordt voor particuliere doeleinden gebruikt of (deels) zakelijk door een ondernemer (dit kan een ZZP-er zijn, maar ook een DGA van een BV);
- de kentekens van de betreffende auto of motor staan op naam van, en worden als regelmatig bestuurder gebruikt door verzekeringnemer of levenspartner (dus geen ouder-kind-relatie; indien het motorrijtuig op naam staat van een kind(eren) of specifiek is aangeschaft voor gebruik door een kind(eren) kan het niet worden aangemerkt als 2e gezinsauto/-motor.);
- de partners wonen op hetzelfde adres;
- in de afgelopen 2 jaar heeft/hebben de regelmatige bestuurder(s) geen schade gehad die van invloed was op de BM-inschaling/schadevrije jaren;
- geen van de betreffende voertuigen is een klassieke auto (auto ouder dan 20 jaar);
- het aantal extra bonustreden dat verleend wordt is beperkt tot de laagste trede van de maximale korting;
- zodra de al lopende auto- of motorverzekering wordt beëindigd, vervalt ook het recht op extra korting;
- De volgende situatie is binnen deze regeling geoorloofd: 2 voertuigen binnen een particulier pakket worden verzekerd, waarvan 1 met extra tredes i.v.m. de 2e voertuigregeling. Daarnaast loopt er een zakelijke (bestel)auto (binnen zakelijk pakket dus). Deze krijgt eveneens extra tredes i.v.m. de 2e voertuigregeling. In deze situatie is er dus 1 voertuig dat de 'kortingverlener' is voor zowel het 2e particuliere voertuig als het zakelijke voertuig;
- In aansluiting op de vorige: ook de situatie waarbij er 2 zakelijke voertuigen worden verzekerd en 1 particuliere is geoorloofd;
- De regeling kan dus pakketoverstijgend zijn, maar geldt voor maximaal 1 particulier pakket en 1 zakelijk pakket;
- Deze regeling is niet van toepassing voor 3e en volgende motorrijtuigen binnen hetzelfde pakket.
Als iemand anders in mijn auto rijdt is hij dan verzekerd?
Ja, iemand die met uw toestemming in uw auto rijdt is gewoon verzekerd mits in bezit van een geldig rijbewijs.
In welke landen ben ik verzekerd?
De verzekering is geldig in de landen die op uw Internationaal Motorrijtuigverzekeringsbewijs ('groene kaart') staan vermeld en niet zijn doorgehaald. Deze heeft u per post ontvangen.
Wat is een Bonusbeschermer?
Met de Bonusbeschermer kunt u per verzekeringsjaar één gedekte schade claimen die niet op een ander verhaald kan worden, zonder dat dit gevolg heeft voor de korting die u heeft opgebouwd. Het aantal jaren dat u geen schade heeft gehad wordt wél verminderd. Het verzekeringsjaar erop behoudt u dezelfde korting.
Heeft u in hetzelfde jaar waarin de eerste schade is gevallen nog een schade die gedekt is en niet op een ander verhaald kan worden? Dan heeft dit wél gevolgen voor de korting. Omdat u een Bonusbeschermer heeft rekenen we de tweede schade als de eerste. Het verzekeringsjaar erop wordt uw korting wél aangepast.
Wat is bonus/maluskorting?
Het aantal schadevrije jaren dat u heeft opgebouwd wordt opgeteld bij een standaard aantal inschalingstredes. Het totaal aantal tredes vertegenwoordigt een korting of toeslag op de premie. Dit wordt bonus/maluskorting genoemd.
De korting of toeslag op de premie kunt u aflezen uit de bonus/malustabel die opgenomen is in de aanvullende voorwaarden.
Hoe weet ik waarvoor ik verzekerd ben?
Op het polisblad leest u welke verzekeringen u gekozen heeft en wat de verzekerde bedragen zijn. Uw polis is terug te vinden in het archief van Gegevens relatie. Hier kunt u de polis inzien en printen.
U kunt hiervoor uiteraard ook contact opnemen met uw verzekeringsadviseur.
Hoe bepalen jullie de premie?
De hoogte van uw premie hangt af van een aantal factoren, zoals de cataloguswaarde van de auto, het gewicht, het aantal schadevrije jaren, uw leeftijd en de regio waarin u woont. Voor het bepalen van het aantal schadevrije jaren geldt:
- Bij de start van uw verzekering gaan wij uit van het aantal schadevrije jaren dat wij
doorkrijgen van uw vorige verzekeringsmaatschappij. Zij geven deze jaren
door aan Roy-data (het centrale administratiesysteem).
- Bij de start van uw verzekering krijgt u een aantal inschalingstredes.
- Elk jaar dat u geen schade heeft, klimt u een trede. De bonuskorting op uw premie
kan stijgen tot maximaal 80%.
Wat is mijn eigen risico?
- Voor de WA-dekking geldt geen eigen risico.
- Voor Beperkt en Volledig casco is het eigen risico standaard € 0,- als u gebruik maakt van één van de door ons geselecteerde herstelbedrijven (zie voor geselecteerde bedrijven: www.Goudse.nl/autoschade). Daarnaast is het mogelijk uw eigen risico bij Volledig casco vrijwillig te verhogen naar € 250,-, € 500,-, € 750,- of € 1.000,-, waardoor u minder premie betaalt.
Bij ruitreparatie door een geselecteerd herstelbedrijf is het eigen risico € 0,- (zie voor geselecteerde bedrijven: www.Goudse.nl/autoruitschade). Laat u de ruit vervangen door een geselecteerd herstelbedrijf, is het eigen risico € 75,-.
Het eigen risico wordt € 500,- als u de schade laat repareren of vervangen door een niet geselecteerd herstelbedrijf. Als er een hoger eigen risico is afgesproken, geldt dit hogere eigen risico.
Welke aanvullende verzekeringen kan ik kiezen?
U kunt uw verzekering nog aanvullen met:
- Ongevallen Inzittenden
- Rechtsbijstand Motorrijtuigen
- Bonusbeschermer
- Verkeersschade
- Accessoirepakket (alleen in geval van WA+Beperkt Casco en WA+Volledig Casco)
Welke verzekering moet ik voor mijn auto kiezen?
Voor uw auto is een Wettelijke Aansprakelijkheid dekking - ook wel WA genoemd- verplicht. Het gaat dan om schade die u aan anderen toebrengt. U kunt zelf beslissen of u de schade aan uw eigen auto (bij eigen schuld of schade door anderen) geheel (volledig casco) of gedeeltelijk (beperkt casco) vergoed wilt hebben.